واژه‌ی عَین یعنی چه؟ (۲)

سلسله مباحث عقد وقف و نهاد موقوفه
یادداشت‌های آقای عبدالرضا امیرشیبانی «نویسنده‌ی کتاب (سیمای وقف) و مدیرکل بازنشسته‌ی اداره اوقاف و امور خیریه خراسان »
«یادداشت(۳) روز چهارشنبه مورّخ ۱۳۹۹/۱۲/۰۶»
واژه ی «عَین»، یعنی چه؟ ادامه مطلب قبل



پس بنا برآن چه بیان گردید: اصطلاح «عینم که به معنی «اصل» در مقابل «منفعت» به کار می‌رود.که به معنی «ثمره » و «میوه»… است. وقتی؛ واژه یا اصطلاح «عَین» را با جمع مُکَسَر «اَعیان» یعنی عین‌ها جمع، می‌بندیم. باید؛ در مقابلِ «اَعیان» واژه ، یا اصطلاح «منافع» را به کار بریم. درخت مُثمِر، که میوه می دهد. عین آن، شامل ریشه، ساقه و شاخ و برگ آن است . که واحد شمارش درخت «اَصله» می‌باشد. که در مقابل آن، که غیر اصل است و عَرَض، است. «ثَمَرَه » «میوه» و «منفعت»، به کار می‌رود؛ که از اصل و عین درخت، به وجود می‌اید. وجود منفعت، وابسته‌ی به وجود عین و اصل، است. که ممکن است؛ در زمانی بِالقُوَّه باشد. یعنی؛ ممکن الوجود است و زمانی بالفعل، می‌شود که ثَمَر و میوه، به بار، می‌آید. آن زمان، این گونه منافع، خود، به عین، تبدیل می‌شود. که عین باقی، نیست و با مصرف شدن؛ عینیت خود را از دست، می‌دهد. مانند میوه‌های درختان، قالب‌های یخ و مانن این‌ها. ولی؛ برخی از نمائات و ثمرات، به عین دیگر، تبدیل، می‌شود. مانندِ: پشم شتر و گوسفند، که در کارخانه‌های ریسندگی و بافندگی، به پارچه و لباس، تبدیل می‌شود.
پس؛ هر «مال عینی» یا هر « عِنُ المال»، که ظاهر و عیان، است و نفعی، در درون خود، دارد. که انسان را بر مبنای اصل، و سرشت جلب منفعت، به سوی خود، می‌کشاند و آن را به مالکیت خویش، در می‌آورد.
این نفعِ از عین ملک، ممکن است؛ به صورت «اِنتفاع» باشد. یا «منفعت» که از مال عینی منقول، و غیر منقول، به اراده‌ی مالکِ عینِ مال، در معرض استفاده، قرار می‌گیرد. چون؛ تشخیص دقیق وجه تمایز «حقّ انتفاع» و «حقّ منفعت» لازم است به یادداشت قبل توجه شود.
عزیزان پرسش‌ها، نظرات و پیشنهادهای خود رابا آیدی تلگرام @anisgh ارسال فرمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عبارت امنیتی: *(پاسخ حاصل جمع زیر را در مربع وارد نمایید.)* Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.