مزار اَخی علی قتلق شاه

هو الرحمن الرحیم
مزار اَخی علی قتلق شاه (قرن نهم ق)

چهارشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۹ شمسی مزار اَخی علی قتلق شاه از عرفای قره نهم هجری قمری، که در جاده مشهد به شاندیز بعد از ویرانی، جاده شهرک صنعتی، بعد از پمپ گاز، انتهای خیابان بهشت = ثامن الایمه ۴، بنایی است چهار ضلعی ۱۵ ×۱۵ متر آجر نما که دارای سه درب چوبی قدیمی است.

قسمتی از دیوار ضلع جنوبی به علت رطوبت آب باران از ناودان، بشدت آسیب دیده که بنظر می رسد قبلاً مرمت شده ولی هنوز در حال آسیب دیدن است.
در و دیوارهای این بنای تاریخی، بلحاظ بی مهری مردم ناآگاه، مخطوط به یادگاری نویسی‌های متعدد گردیده که اصالت و نمای قدیمی بودن آن را در نگاه بیننده مخروبه‌ای بی ارزش جلوه می‌دهد. ( البته درب مزار قفل بود و داخل آن بازدید نشده است).
و اماّ می دانیم که؛ خراسان از دیر باز خواستگاه و لنگرگاه علماء و عرفای والامقام بوده و به گفته ی مرحوم ملاحسن نائینی «ره» حفظ مقام و احیا آثار این گونه شخصت ها می تواند به منزله ی آیه شریفه ی « إِنَّمَا یَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللَّهِ …» تلقی شود، اکنون که این مزار امروزه به لحاظ بی مهری افراد نا آگاه و غفلت مسئولین ذیربط در ادوار گذشته رو به ویرانی و تخریب و آلوده شدن به خطوط یادگاری بر در و دیوار آن گردیده، که دون شأن و مقام این عالم و عارف جلیل القدر می‌باشد. لذا همّت خیران نیک اندیش و علاقه مندان عرفای والا مقام را می طلب تا با نذرفرهنگی و وقف اموال خود در احیای این اثر تاریخی و فرهنگی بکوشند و از خود نام نیک به یادگار گزارند.
اینجانب آمادگی دارم به نیابت از علاقه مندانی که نذر فرهنگی دارند، و یا خیران، و واقفان، اهداف و نیت آنان را با نظارت مسئولین امر، پیگیری، عملی و اجرا سازم. آیدی تلگرام @Anisgh و اینستاگرام در خدمت عزیزان هستم.




دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عبارت امنیتی: *(پاسخ حاصل جمع زیر را در مربع وارد نمایید.)* Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.